Ebbes Kleinsmedie nomineret til til Prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling 2020

Steen Carmel
Smedemester
Telefon:  43 99 25 25
www.kleinsmedie.dk/

Min virksomhed Ebbes Kleinsmedie ApS blev grundlagt af min far Hans-Ebbe Carmel i 1973. Vi har specialiseret os i klejnsmedearbejde, pladearbejde og jernkonstruktioner.

Langvarige samarbejdsaftaler har altid været en del af vores DNA. Vi er derfor blandt andet fast leverandør til hele elevatorbranchen, og vores arbejde omfatter specialer som jernkonstruktioner, pladearbejde, elevatorskakte, kupeer, karme og døre samt industrilakering, montage og vedligehold, udtaler Smedemester Steen Carmel, anden generation i Ebbes Kleinsmedie.

Allerede i 1994 blev vi ISO 9001 certificeret og siden 2012 har vi kunnet CE-mærke vores produkter iht. ISO 1090 i EXC1, EXC2 og EXC3.

Vi har gennem de sidste mange år vokset mere end normalt, og arbejdet med at forbedre vores maskinpark løbende i produktionen så de bliver mere digitale. Vi har derfor ikke haft så stor fokus på de administrative systemer, så det satte vi fokus på efterfølgende, fortsætter Steen Carmel.

I efteråret skulle vi således til at igangsætte en administrativ digitaliseringsproces og fik en opringning af Rådgiver Erik Hendriksen, som spurgte, om vi havde eller skulle i gang med et Digitaliseringsprojekt.

Hvis vi skulle digitalisere vores virksomhed, kunne vi få hjælp hertil gennem SMV Digital. Vi skulle dog i gang nu og valgte derfor i stedet at lave en aftale med Erik Hendriksen om at støtte os igennem processen, idet vi ikke selv havde erfaring i denne type projekter.

Vi fik sammen med Erik lavet en plan for den kommende periode, så vi kunne finde og implementere et nyt system til huset. Da vi er en produktionsvirksomhed, var det oplagt at se på forskellige systemer i den kategori. De møder gennemførte vi med Erik som vores ”advokat”. Vi fandt sammen ud af, at traditionelle produktionsstyringssystemer hurtigt blev for omfangsrige og tunge at arbejde med. Og efter en nærmere analyse af vores kritiske processor, blev vi enige om at gå en helt anden vej.

Erik anbefalede os derfor at se nærmere på et sagsstyringssystem, som også kunne håndtere processen med kørende servicemedarbejdere med opsamling af tid og materialer. Dem er der flere af, men vi fik anbefalet at se på et system i første omgang. Det faldt vi så for, da funktionaliteterne passede godt til vores behov.

Og værdien af at blive digitaliseret var oplagte. Så det var en nem beslutning, som betyder, at vi nu er ruste endnu mere til at vækste uden at vi nødvendigvis skal forøge det administrative personale.

Igennem hele processen har vi haft Erik med, og selv om han naturligvis var en ”ekstra” omkostning for en mindre virksomhed, har vi ikke fortrudt, at vi fik hjælp. Vi var aldrig selv kommet igennem forløbet så hurtigt og smertefrit uden hans hjælp og kendskab til markedet, slutter Steen Carmel.